Hirdetés

Ez az egyik leggyakoribb félreértés a Star Wars kapcsán

|

Bizony nem mind Legendák, ami nem Kánon, és olyan is van, hogy Legendák kánon. Segítünk eligazodni!

Hirdetés

Azt hiszem senkinek nem mondunk újat azzal, ha arról beszélünk, hogy a Star Wars eredeti trilógiája mekkora óriási siker volt, mikor először került a moziba. Híres történet, hogy George Lucas lemondott rendezői fizetéséről, cserébe a film merchandising jogaiért, ami nyilvánvalóan egy rendkívül okos döntésnek bizonyult nem csak hosszú, de már rövid távon is. A mindenféle műanyag gyerekjátékok mellett (nem uram, nem láttuk, hogy már megint a babáival játszik) viszont egy másik nagyon fontos területre is kiterjedt: a könyv- és képregénykiadásra, melynek révén nem csak újraalkotni lehetett a filmes jeleneteket, de új történetek elmesélésére, új karakterek megteremtésére is lehetőség nyílt.

Már a 70-es években elindult a Marvel képregénysorozata, Erőpróba (Splinter of the Minds Eye) néven jött egy alternatív folytatás az Egy új reményhez, arra az eshetőségre alapozva, ha nem lenne sikeres a film (nyilván végül A Birodalom visszavág teljesen figyelmen kívül hagyta ezt), a 80-as években pedig Han Solo és Lando Calrissian is kapott egy saját könyvsorozatot, melyből előéletüket ismerhettük meg. A 90-es években viszont teljesen más sebességfokozatba kapcsolt ezeknek az írott történeteknek mind a megjelenése, mind a tartalma: Timothy Zahn első Thrawn-trilógiája megkísérelte folytatni is Luke, Leia és Han történetét A Jedi visszatér után. Ez aztán regények és képregények egész sorát indította el, például Kevin J. Anderson, Aaron Allston és még sok más remek író közreműködésével. A regényekhez és képregényekhez idővel csatlakoztak más médiumok, például videójátékok is, ezeknek a történeteknek a halmazát pedig úgy nevezték, a Bővített Univerzum (Expanded Universe, avagy EU röviden).

Hirdetés

Noha ezek a tartalmak mind hivatalos, a Lucasfilm jóváhagyásával készülő anyagok voltak, maga Lucas, különösen a kétezres években többször is elmondta, nem érez magában késztetést arra, hogy igazodjon ezekhez saját sztorijaiban. Ugyan lehetőséget teremtett más íróknak, hogy kipróbálhassák magukat az általa megteremtett világban, ők pedig igyekeznek egyfajta kohéziót tartani történeteikben az övéivel, ő maga ezeket egy külön kategóriaként, egyfajta párhuzamos univerzumként kezeli.

Lucas 2005-ben a következőt nyilatkozta az EU-ról a Starlog Magazine részére:

"Nem olvasom ezeket, egyik regényt sem olvastam. Nem tudok semmit arról a világról. Az egy másik világ, nem az enyém. Ettől függetlenül próbálok valamennyire konzisztens lenni vele. Van egy afféle Star Wars enciklopédiánk, és amikor kitalálok egy nevet, vagy ilyesmit, akkor kikeresem, hogy valaki korábban használta-e már. Amikor azt mondtam, más emberek is megírhatják saját Star Wars történeteiket, úgy tekintettem rá, mint a Star Treknél. Két univerzum van: van az enyém, és van ez a másik. Ők próbálják a saját világukat annyira konzisztensnek tartani, amennyire csak lehet, de néha értelemszerűen fellelkesülnek és teljesen más irányokba mennek el."

Természetesen mindez nem vesz el ezeknek a történeteknek az értékéből, mi több, ahogy a nyilatkozatban említi, Lucas maga is átvett olykor elemeket ebből a halmazból (például a Coruscant elnevezést is Timothy Zahn találta ki eredetileg), de fontos ismerni Lucas álláspontját ezekkel a történetekkel kapcsolatban ahhoz, hogy megértsük a kánon egészének történeti fejlődését.

De mégis mi a fittyfene az, hogy kánon? Természetesen nem azt értjük ez alatt, mikor a kórus egyes részei valamennyi késéssel kezdenek bele az adott versszakba, ami által egy másfajta harmóniát alkotnak, mintha minden szólam egyszerre énekelne. A kánon szó jelentése eredetileg zsinórmérték, az ebben a kontextusban való használata pedig leginkább a bibliai kánonra vezethető vissza. A kanonizálás volt az a folyamat, melynek révén kiválasztották azokat az iratokat, melyek végül a szentírás részévé váltak. A popkultúrában a kánon annyit tesz, hogy egy adott történet értelmezéséhez mely más sztorikat kell figyelembe venni, melyek azok az alkotások, melyek egy történeti folyamba illeszkednek.

Lucas tehát gyakorlatilag két külön kánonról beszélt, mikor saját elképzeléseit taglalta világával kapcsolatban. Ez a kérdés addig valójában fel sem merült, amíg csak az eredeti trilógia létezett, az EU történetei pedig ezt igyekeztek bővíteni, innen építkeztek új történetek megalkotására. Az előzménytrilógia megjelenésével viszont a kontinuitás problémái is felütötték a fejüket. Nézzük csak a legegyszerűbb, legszemléletesebb példát ennek megértésére: a klónok háborúját.

Már az Egy új reményben, 1977-ben elhangzik az a kifejezés a Ben Kenobi és Luke beszélgetése során, hogy Obi-Wan és a fiú apja együtt harcoltak a klónok háborújában. A magyar fordítás ügyesen megkerülte azt, hogy le kelljen fordítani ezt a szókapcsolatot, egyszerűen csak háborúként hivatkoznak rá, hiszen ekkor még senki sem tudta, hogy mi a francról van szó. A Bővített Univerzum alkotói viszont regényeikben megpróbálták kitalálni.

A legalapvetőbb elképzelés ekkoriban a klónok háborújáról az volt, hogy nem a klónok oldalán, hanem klónok ellen vívták, akik ráadásul nem mind egy ember genetikai másolata voltak, hanem sokfélék. Ez a verzió már magyar könyvfordításokban is felütötte a fejét, több olvasónknak is ismerős lehet a "clone-i háború", vagy "clone elleni háború", mint korai fordítások. Aztán jött George Lucas az előzménytrilógiával, és egy teljesen más képet festett erről a konfliktusról (na meg például Boba Fett is új eredetet kapott ahhoz képest, amit a korai írott anyagokban olvashattunk róla).

Természetesen az előzménytrilógia megjelenésével elkezdtek szállingózni az ezekhez a filmekhez kapcsolódó EU tartalmak is, ebben pedig valamiféle rendszert kellett teremteni. Itt jött a képbe Leland Chee, aki Lucas megbízásából létrehozott egy szintes kánon szisztémát, mely meghatározta, hogy melyik történet mennyire tekinthető "kötelező erejűnek" más történetekre nézve. Mindegyik szint egy betűvel volt jelezve.

A piramis csúcsán állt a G-kánon, azaz George kánon, ide tartozott a 6 számozott Star Wars-film. Alatta volt a T-kánon, avagy television kánon, ebben a 2008-as, CGI animációs A klónok háborúja szerepelt egyedül. Ezután következett a C, azaz continuity kánon, melyben a Bővített Univerzum úgymond "értelmezhető" történetei kaptak helyet, ideértve a regények és képregények többségét, a videójátékokat, valamint a 2003-as, Genndy Tartakovsky által készített Klónok háború szériát is. Utolsó előtti szint volt az S, avagy secondary (tehát másodlagos) kánon, melybe a már elavult történetek, mint a 70-es évekbeli Marvel képregények tartoztak, míg legalul volt a non-canon, azaz semmilyen mértékben nem kanonikus történetek (mint a LEGO Star Wars kisfilmek, játékok alternatív befejezései és hasonlók). Ez utóbbi akár egy külön halmazként is értelmezhető, hiszen semmilyen befolyással nem rendelkezik egyetlen más történetre sem, illetve az ide tartozó sztorik többsége egymással sem függ össze, így a legpontosabb ábrázolás az lenne, ha ezeket mind külön-külön, az ábrán kívül helyeznénk el. Értelemszerűen a magasabb szinten lévő történetek felülírhattak alacsonyabb prioritású tartalmakat, ennek az egésznek a csúcsán pedig maga George foglalt helyet, aki bármit felülbírálhatott.

2012-ben viszont Lucas eladta vállalatát a Disney-nek, az új vezetőség alá került vállalat pedig 2 évvel később úgy döntött, újabb reformot hajt végre a szisztémában annak érdekében, hogy legyen mozgástér új történetek elmesélésére. Ezt úgy kell elképzelni, mintha nyomnánk egy Ctrl+C Ctrl+V-t és lemásolnánk ezt az ábrát. Az egyiket megtartjuk változatlanul, és kap új brandet, ez lett a Legendák. A másikból elvesszük a C, az S és az N kánon szinteket, megtartjuk a korábbi G-kánont (tehát a hat filmet), illetve a T-kánont (a 2008-as A klónok háborúját), és ezt használjuk egy új, tisztalapos kontinuitás elindítására. Ebben az új, egyszerűen csak Kánonra keresztelt rendszerben a történetek szintezése megszűnt, a cél pedig az, hogy akármilyen platformról legyen szó, a kontinuitás szempontjából minden tartalomnak egyenrangúnak, összefüggőnek kell lennie. Mostanra jól látszik, hogy minél tovább bővül egy világ, annál kevésbé kivitelezhető egy ellentmondásoktól teljes mértékben mentes kontinuitás megteremtése, és itt is elkezdtek megjelenni a repedések, de az alapelv és a törekvés az esetek többségében most is megvan (noha végérvényesen kirajzolódik, hogy van némi hierarchia az élőszereplős, az animációs és az írott tartalmak között).

A GS már a TikTokon is vár

Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!

Mindenesetre a Legendák és a Kánon elkülönítése nem azt jelenti, hogy hogyan történt egy adott esemény "valójában", és a helyzet sem olyan egyszerű, hogy ami nem része az új kánonnak, az minden a Legendákba tartozik. Két, egymástól jól elkülöníthető idővonalról beszélünk, melyeknek egyaránt része az eredeti hat film és A klónok háborúja. Mindkettőnek megvan a saját belső működése, kvázi saját kánonja, hiszen mindkettő egymással és csak egymással összefüggésben lévő történetek halmaza, melyeknek a magja ugyanaz, a nagy egész viszont mégis más. Ezen kívül továbbra is létezik a non-canon csoport is, mely 2014 óta is bővült például a Star Wars Visions révén.

Így hát az a narratíva, miszerint a Bővitett Univerzumot "eltörölték", ebben a formában nem állja meg a helyét. Kapott ugyan egy új nevet, és korábbi formájában nem bővül már tovább (elsősorban csak a The Old Republic MMORPG révén kap új történeteket ez a kontinuitás), de ez nem jelenti azt, hogy bárki elvitatná ezek létezését. Mi több, az új kánon számos ponton építkezik és adaptál dolgokat a régi EU-ból, az eredeti könyvek legnagyobb része pedig máig kapható, például az Essential Legends Collection (magyarul Legendák: A legjobb történetek néven futott) kiadás révén, melynek köszönhetően rajongók új generációja is megismerheti ezeket a klasszikus történeteket.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)