Rég túlléptek a videójátékok a puszta szórakoztatáson, de az, ami most történik, már egy egészen más dimenzió. A Squad 22: ZOV névre keresztelt valósidejű taktikai játék, amelyet az SPN Studio fejlesztett "az Orosz Föderáció Fegyveres Erőinek Fő Katonapolitikai Igazgatóságának információs támogatásával", végül átcsúszott a Steam moderációs szűrőjén - vette észre a Simulation Daily. Már önmagában az a tény, hogy a játék hivatalosan is ajánlott a kadétok és a Yunarmiya tagjai számára kiképzési segédanyagként, világossá teszi: ez nem egy szimpla katonai szimulátor, hanem állami szintre emelt narratívaformálás.
Az ukrán dezinformáció-ellenes központ nem is kertel, amikor kijelenti: a játék az orosz állami propaganda része, egy újabb eszköz a társadalom militarizálására és a háborús normalitás elfogadtatására. A központ külön kiemeli, hogy a játék a 2022-es inváziót az orosz hivatalos álláspont szerint mutatja be, hősiessé emelve a katonai szolgálatot, és ezzel gyakorlatilag átírva a valóságot.
A játék fejlesztői egyenesen marketingelőnnyé próbálják kovácsolni a háború brutalitását. A Simulation Daily szerint a stúdió hivatalos X-profilján olyan kijelentések jelentek meg, mint például: "Ukrajna elutasította a megadást, így rengeteg új tartalmat készíthetünk a játékhoz." Ez már nem csupán ízléstelen, hanem vérfagyasztóan cinikus mondat - főleg egy olyan konfliktus árnyékában, amely emberek életét követeli nap mint nap, orosz oldalról éppúgy, mint ukránról.
Az már első látásra világos, hogy a Squad 22: ZOV alkotói sosem árultak egy gyékényen az igényesség fogalmával. A részben mesterséges intelligencia által generált képeken alapuló grafika finoman szólva is kezdetleges, de azért a csapat igyekszik azt "valódi művészetként" pozicionálni. A helyükben azonban jobban ügyelnénk a részletekre, és nem mennénk nyitott ablakok közelébe, mert a Steam-oldalon a leírásban Ukrajnában zajló háborúként hivatkoznak a hivatalos orosz narratíva által különleges katonai műveletként eladott konfliktusra.