Bár a PlayStation 5 Pro csak tavaly került piacra, és a Microsoft is alig utalt következő generációs konzoljaira, a jelenlegi konzolgeneráció lassacskán a végéhez közeledik. A háttérben már megindultak az előkészületek a következő nagy ugrásra. Egy exkluzív beszélgetésen Mark Cerny, a PS5 és PS5 Pro vezető fejlesztője, valamint Jack Huynh, az AMD számítástechnikai és grafikai részlegének alelnöke osztották meg gondolataikat a konzolos grafikai technológia jövőjéről. Bár a PS6 létezését hivatalosan nem erősítették meg, egyértelmű, hogy a fejlesztések már célba vették a következő lépcsőfokot.
A technológiai háttér folyamatosan változik, különösen a grafikus kártyák világában. Az idei év elején jelent meg az Nvidia Blackwell és az AMD RDNA 4 architektúra, ám ezek bár rendkívül erőteljesek, a teljesítménybeli ugrás elmaradt a korábbi generációkhoz képest. Például az Nvidia új RTX 5090 kártyája ugyan 580 wattot fogyaszt - jóval többet, mint az RTX 4090 - ennek ellenére a játékokban mért teljesítménynövekedés mindössze 10-25% között mozgott. Hasonló a helyzet az AMD-nél is: az RX 9070 XT ugyan 17%-kal gyorsabb lett elődjénél, ám az eredetileg alacsonyabb árcédula hamar emelkedésnek indult a boltokban.
A gyártók szerint a probléma gyökere, hogy egyre nehezebb zsugorítani a gyártási eljárásokat és újabb tranzisztorokat beépíteni a chipekbe. Emiatt a jövő a szoftveres optimalizálásban rejlik. A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése szintén új lehetőségeket nyit meg a konzolgrafika világában - nem csupán hardveres, hanem intelligens szoftveres megoldások révén is. Úgy tűnik, hogy a következő generációs konzolok nemcsak erősebbek, hanem okosabbak is lesznek.
Az AI jelenleg ugyan megosztó téma, ám a grafikai technológia terén komoly lehetőségeket rejt. A képminőség drasztikus javulása érhető el anélkül, hogy a hardver teljesítménye jelentősen növekedne - elég egy alacsonyabb felbontású renderelés, amit az AI utólag élesít fel. A "frame generation", vagyis mesterséges képkockák hozzáadása ezt a koncepciót viszi még tovább. Bár ezek a képkockák nem "valódiak", a technológia mégis a következő PlayStation generáció része lehet - legalábbis választható lehetőségként. Cerny szerint a végső döntést a fejlesztőkre bízzák, a játékosok pedig eldönthetik, milyen módon szeretnék élvezni a játékot. Mivel a konzolok nem testreszabhatók úgy, mint a PC-k, fontos, hogy ezek az AI-alapú funkciók ne legyenek kötelezőek.