Idén nyáron a Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) minden más politikai szereplőt maga mögé utasított az online hirdetések piacán: a megafonos Apáti Bence cégéhez köthető kampány a YouTube-on és a Facebookon is toronymagasan vezette a költési toplistákat. A Meta és a Google nyilvános adatbázisai szerint május és augusztus között összesen közel 290 millió forintot fordítottak politikai reklámokra. Ebből 175 millió forint a Meta felületein jelent meg, ami majdnem kétszerese annak, amit a Fidesz költött Orbán Viktor oldalának népszerűsítésére. A Google platformjain, köztük a YouTube-on, további 115 millió forintot emésztett fel a kampány, ezzel Apátiék nemcsak Magyarországon, de egész Európában az első helyre kerültek a politikai hirdetők között.
Az Ellenállás Mozgalom Non-Profit Kft. reklámfilmjeinek főszereplője szinte kivétel nélkül Magyar Péter volt, a tartalom lényegében lejáratási célokat szolgált. Augusztusban különösen erőteljesen futott a kampány: 8. és 10. között a YouTube több mint hétmillió alkalommal játszotta le a NEM videóit.
Az összeg nagyságrendjét jól mutatja, hogy Apátiék 50 százalékkal többet költöttek, mint a második helyen lévő német hirdető, és majdnem kétszer annyit, mint az Európai Parlament, amely a harmadik helyre szorult. A Google nyári listáján szerepelt még a Fidesz, a Mediaworks, a Miniszterelnöki Kabinetiroda, sőt, a tizedik helyre a német AfD is befért.
A plakátkampány pontos költségeiről nincs nyilvános adat, de a videós költések önmagukban is rekordnak számítanak. Júliusban már kiderült, hogy Apátiéké az egész EU legdrágább politikai hirdetési kampánya a YouTube-on, ám augusztusban tovább emelték a tétet. Mindez egy olyan időszakban történik, amikor fél évvel a magyar parlamenti választások előtt az EU-ban megszűnik a politikai és közéleti hirdetések kiszolgálása a Google, a YouTube, a Facebook és az Instagram felületein. Ez alapjaiban változtatja meg októbertől az online kampányteret, hiszen az utóbbi években a magyar politikai szereplők nagyrészt ezekre a csatornákra támaszkodtak üzeneteik eljuttatásában.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!