A videójátékok valódi hatással lehetnek a valóságra - erre mutat rá a PlanetPlay és az ENSZ Fejlesztési Programjának közös felmérése. A Play2Act néven futó kezdeményezés során 189 ország 181 ezer játékosa válaszolt arra, miként hatott rájuk, amikor olyan játékokkal játszottak, amelyek klímaváltozással vagy környezeti problémákkal foglalkoznak. A válaszadók 49%-a állította, hogy a zöld tartalmak hatására csökkentette saját környezeti terhelését. A felmérés során 24 játék - köztük a Subway Surfers, a Pokémon Go, a Beatstar és az Avakin Life - játékosait szólították meg, és a kampányhoz 20 játékcég csatlakozott, többek közt a Bandai Namco, a Niantic, a Unity, a Jagex és a Rovio is.
A számok szerint a környezettudatos játékosok 79%-a legalább egy pozitív viselkedésbeli változást hajtott végre - például kevesebb szemetet termel, takarékosabban bánik az energiával vagy más, tudatos fogyasztói döntéseket hoz. 34% számolt be arról, hogy zöldebb fogyasztói szokásokat vett fel, míg 24% szerint ezek a játékok kifejezetten reményt adtak arra, hogy a klímaváltozás problémájára igenis léteznek megoldások. A válaszadók fele szerint a videójátékok fontos szerepet játszhatnak a klímaváltozás elleni küzdelemben, 55% szerint az ilyen játékok legfőbb ereje a figyelemfelhívás, míg 52% úgy gondolja, a játékok konkrét tudást is adhatnak arról, hogy mit lehet tenni a bolygó érdekében.
A felmérés eredményei a Game Realising Effective and Affective Transformation (GREAT) projekt részét képezik, amelyet az Európai Unió Horizon programja és az Egyesült Királyság kutatási alapjai finanszíroznak. A projekt célja, hogy az iparági szereplők jobban megértsék a globális véleményformálás lehetőségeit a klímavédelem terén, és ennek mentén konkrét intézkedéseket is elindítsanak a játékiparon belül.
"A játékok egyedülálló módon képesek hatalmas és sokszínű közönséget megszólítani a környezetvédelem témájában"
- mondta Rhea Loucas, a PlanetPlay vezérigazgatója.
"Az, hogy ennyien változtattak szokásaikon a zöld tartalom hatására, világos bizonyítéka annak, hogy a játékoknak komoly szerepük lehet egy fenntarthatóbb jövő alakításában."
Cassie Flynn, az ENSZ klímaváltozási igazgatója hozzátette:
"A klíma- és természetválság tudatosítása terén még mindig rengeteg a tennivaló. Minden rendelkezésünkre álló eszközt ki kell használnunk, beleértve a játékipart is."
A PlanetPlay nemrég három új nagykövetet is bejelentett Make Green Moves nevű kampányához - köztük Ian Livingstone játékipari veteránt -, és eddig 2,2 millió dollárt gyűjtöttek össze környezetvédelmi projektekre, 100%-ban nonprofit céllal. A játékipar tehát nemcsak szórakoztat, de formál is, és úgy tűnik, nem is eredménytelenül.