Hirdetés

Így sikerült 34 év után végigjátszani a Tetrist

|

Az elképesztő rekordot egy mindössze 13 éves játékos állította be. De mitől olyan nehéz játék a Tetris?

Hirdetés

A Tetris első változata közel 40 évvel ezelőtt, 1984. június 6-án jelent meg a Szovjetunióban. Alekszej Leonyidovics Pazsitnov logikai-ügyességi videojátéka kalandos utat járt be, ennek kulisszatitkaiba a 2023-ban bemutatott, Taron Egerton főszereplésével készült Tetris film enged betekintést. Legnagyobb sikereit a Nintendónak köszönheti: az 1989-ben kiadott Game Boy verzióval robbant be igazán a mainstreambe, a versenyeket pedig azóta is a NES-es verzióból tartják. Bár nem egy olyan játékról beszélünk, amelynek érdekfeszítő története végén legördül a stáblista, a megszállott rajongók évtizedek óta próbálják kiakasztani a játékot, ez idáig azonban még csak a közelébe sem sikerült eljutni. Most azonban minden megváltozott.

Stáblista híján összeomlás

A Nintendo Entertainment System (NES) Tetrisben az a feladatunk, hogy az aláhulló blokkokból teljes sorokat alakítsunk ki és így eltüntessük azokat. Minden tizedik sort követően feljebb lépünk egy szintet, ilyenkor a játék begyorsul. A 29. szinten érjük el a maximális sebességet, ilyenkor az elemek már olyan gyorsan potyognak, hogy az iránygombok nyomva tartásával már nem lehet őket a pálya szélére terelni.

 

Hirdetés

Évtizedekig ez jelentette a játék végét, mert egyszerűen képtelenség volt rajta túljutni. A retro játékok valódi vége azonban általában egy "killscreen", ami akkor következik be, ha a hardver és a játék kódja összeakad, általában azért, mert elfogy a memória. A PacMan pályája például teljesen szétesik a 256. szinten, fizikailag ellehetetlenítve a továbbjutást.

Forradalmi irányítás

A Tetrisben semmi ilyesmi nem történt a 29. szinten, és Thor Aackerlundnak (ő volt egyébként a játék első világbajnoka még 1990-ben) 2011-ben sikerült is elérnie a 30. szintet úgy, hogy elég gyorsan vibrálta az ujjait a kontrolleren. És mivel a játék innentől nem gyorsul, megvolt az esély, hogy valaki ennél is magasabbra jut majd. De 7 évig senkinek sem sikerült. 2018-ban jött az akkor mindössze 16 éves Joseph Saelee, aki az addigra "hypertapping" névre keresztelt vibrálós technikát használva nemcsak elérte a 31. szintet, de egymás után két évben is világbajnok lett. Évekig csak Saelee tudta megdönteni a saját rekordját, és nemcsak tökéletes kivitelezés, hanem rengeteg szerencse is kellett ahhoz, hogy valaki a harmincadik szint felett ne essen ki azonnal.

A következő áttörés 2021-ben jött el, amikor Christopher 'CheeZ' Martinez kifejlesztett egy új technológiát. A "rolling" néven elhíresült módszernél nem a gombot próbálják lenyomni a játékosok, hanem végiggörgetik az ujjaikat a kontroller alján, ezzel nekiütve azt a fentről az iránygombon tartott ujjuknak. Ezzel gyakorlatilag megduplázta a sebességet, és CheeZ volt az első, aki elérte a 40. szintet. A következő néhány hónapban sorra dőltek meg a rekordok, 2022. április elsején pedig a hypertappingről átnyargalt "EricICX" nevű arc a 95. szintig jutott. De a végigjátszás neheze még csak most jött.

Színes blokkokkal túl könnyű 

A NES Tetris alapvetően 10 különböző színsémát használ, amelyek ismétlődve követik egymást. Ezek világosak, jól láthatóak, könnyen értelmezhetőek. A több mint 30 évvel ezelőtt írt forráskód azonban csak egy ideig működik jól, és a 138. pálya után elkezdenek megváltozni a színek, és olyan színsémák is kialakulnak, amelyeket szinte lehetetlen lekövetni. Persze eddig eljutni egyébként is 40 perc, így nem csoda, hogy míg 'EricICX' 2022. augusztusában eljutott a 146. pályáig, csak több mint egy évvel később, 2023. novemberében tudta őt beelőzni 'PixelAndy' akit egy szinte teljesen fekete pálya fektetett két vállra.

Egy programozó még 2021-ben fejlesztette le a StackRabbit nevű programot, ami egy Tetrisező mesterséges intelligencia, ami különösebb nehézségek nélkül képes átjutni ezeken a szinteken is. Ebből tudjuk többek közt azt, hogy míg a legtöbb szint tíz sor eltüntetéséig tart, a 235. szinten több mint 800-at kell kipucolni a továbbjutáshoz, de a StackRabbit világított rá arra is, hogy a játék bizony hajlamos az összeomlásra, amikor a nagyon magas szinteken egy véletlenszerű meghibásodás miatt a forráskód helyett a memóriából kezdi el kiolvasni az utasításokat. Ezt az összeomlást rengeteg különböző dolog okozhatja, a pálya számától a nálunk lévő elemen keresztül egészen addig, hogy hány sort törlünk ki egyszerre. A StackRabbit játékok elemzésével sikerült kideríteni, hogy a Tetris fixen összeomlik, ha a 155. pályán sikerül egyetlen sort kitörölni. 

Most kezdődik csak a játék

Az első játékos, aki eljutott ide, a mindössze 13 éves Willis "blue scuti" Gibson volt decemberben, az ifjú tehetség azonban hibázott, három sort törölt egyszerre, így elvétve a lehetőséget. Szerencsére nem sokkal később, a 157. pályán sikerült előidéznie az összeomlást, így ő lett az első játékos, aki "végigvitte" a Tetrist". Rajta kívül azóta egyetlen embernek sikerült elérni a játék végét: a 2023-as világbajnok, Justin 'fractal161' Yu már a 155. pályán elő tudta idézni a glitchet.

A Tetris végigjátszása azonban aligha jelenti a kompetitív versengés végét, sőt: a rekord körüli hatalmas médiafigyelem újabb milliókat vonzhat be a játékba, akik kétség kívül megpróbálnak majd újabb rekordokat beállítani, legyen szó minél magasabb elért szintről, vagy rekord magas pontszámról.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)